2019 Beretning fra Tærø Rundt

TÆRØ rundt 1. juni 2019 Black Diamond W11006

Hans W Hansen
Lørdag morgen stod vi tidlig op for at være fremme på Bogø kl. 8:30 til skippermøde. Inden skulle jollen være klar da 1. start gik kl. 9:30.
Inden ankomsten måtte vi konstatere at KUN 3 wayfarer var tilmeldt. Det er ikke godt nok!! Det er en tursejlads med lidt race så alle kan klare opgaven.
Ved ankomsten til Bogø Sejlklub var Jens Lyn der allerede, så vi blev taget godt imod.
Jens oplyste at der var mandefald i Wayfarer klassen, så vi kun blev 2. Men en anden plads ved gennemførelsen vil jo også være fint.
Skippermøde blev afholdt, og pga. lavvande blev det kun de små både, der kunne sejle hele vejen rundt om Tærø. Så vi fik oplyst, at vi skulle holde Tærø på bagbord, hvilke jeg glemte da vi nåede frem til Tærø.
W10332 Wait stillede med en erfaren styrmand (Klaus), og en gast der aldrig havde siddet i en Wayfarer. W11006 stillede med en styrmand (mig), som først sidste år kom ved roret samt en gast der også først kom i en Wayfarer sidste år.
Begge joller kiggede ud fra slæbestedet og så at der i havnebassinet var rigtigt mange kølbåde, der lå uden på hinanden, så der var ikke meget plads (Læs: ingen plads til at krydse ud af havnen).
W11006 besluttede at sætte alle sejl og heldet var med os; vinden drejede en lille smule, og vupti kom vi ud uden at skulle krydse i havnebassinet.
1. kamp på dagen var at leje kylling med færgen IDA. Vi var på styrbord halse og IDA gik for motor, så vi har rettigheder… men men pga. nogle lokale regler eller måske en færge i rute måtte vi vige.
Vinden ved start var omkring 4-5 m/s overskyet.
Starten gik og i 1. start var der 5 både.
Frem til Farø broen gik det fint og vi ventede på solen. Da vi sejlede under lav-broen som 1. jolle holdt W11006 Tærø til styrbord og W10332 sejlede Tærø om bagbord. Så hvem kunne huske, hvad der var blevet sagt til skippermøde!! ! W1006 besluttede at sejle efter 10332 men viste godt, at det ville blive over lavt vand. Ror blev klargjort til at svippe op, og ikke længe efter så kom sværd og ror op!! Så vi sejlede på måske 40 cm vand.... og kom herefter op på siden af W10332 en dyr lærestreg.
Så gik jagten på en sort bøje, som skulle holdes om bagbord; alle der har sejlet Tærø rundt har svært ved at finde den. Den ligger altid ned og er rigtig svært at se. Så der blev sejlede mod rigtige mange fiskegarnsafmærkninger. Til sidst kom den til syne, og så kunne vi komme nord på, stadig overskyet men vinden havde tiltaget.
Næste mærke var dødegrund hvor dette mærke også skulle holdes til bagbord. Her kom kølbådene og vi skulle alle rundt om samme mærke.
Efter mærkerunding blev det kryds sammen med kølbådene. Forbi Peters værft og så ind under lavbroen. Herefter Farø til bagbord langs stranden; der er store sten i vandet, så man skal ikke gå tæt på stranden.
Da vi nåede Høj-broen, var vinden tiltaget og bølgerne var blev høje. Vind 8-9 m/s med stød lige under 14 m/s. Noget af en udfordring for begge besætninger. Den sidste ½ time blev med bølger bagfra og en stor del af turen med planning og surfing på bølgerne.
Efter 4:14:38 timer gik W11006 over mållinjen og 4 min efter kom W10332.
Så skulle vi i havn, og der er ikke plads i havnen til at vende jollen, med den vindhastighed!! Det endte med at W11006 fik storsejlet ned og drev for genuaen. Genuaen larmede og kommunikation med gasten var ikke eksisterende. Jollen endte på lavt vand, hvor jeg hoppede i vandet gasten lige så. Fik rullede genuaen sammen, herefter måtte vi trække jollen til havnen uden nogle skader.
W10332 havde rulle genua og fik storsejl ned og padlede ind i havnen.
I et stort telt var der dækkede op til alle sejler (38 både/joller). Grillerne var tændt op, så de var klar kl 18:00. Maden blev indtaget samtidig med amerikansk lotteri.
Jens Lyn var i sit es, da der skulle uddeles præmier. Her er der præmier til alle deltagende både, sponseret af rigtig mange sponserer (50 stk.).
En bemærkning til W11006 om hvorfor vi var landet så langt væk fra havnehuldet fik han også sagt.
Efter præmie uddeling var det tid til at vende snuden hjem.
En dejlig dag på vandet og bevist at en Wayfarer kan sejle i alt slags vejr.